نکات مفید روانشناسی برای یادگیری مؤثر دانش‌آموزان (1)

یادگیری مؤثر دانش‌آموزان: ائتلاف روانشناسی در مدارس و آموزش (CPSE) گروهی از روانشناسان و معلمان روانشناسی در APA، اخیراً از انتشار “۲۰ اصل برتر روانشناسی برای آموزش و یادگیری رده های سنی قبل از پیش دبستانی تا ۱۲ سالگی” خبر داده‌اند.

این ۲۰ نکته برتر توسط روانشناسان ایجاد شده است که طیف گسترده‌ای از بخش‌ها را شامل می‌شود، از جمله بخش‌هایی که بر آموزش، مدرسه، رشد، اجتماعی، شناختی، روان‌سنجی، رسانه، مشاوره و روانشناسی بالینی تمرکز دارند.

هر یک از شرکت کنندگان، در زمینه کاربرد علوم روانشناسی در اوایل دوران کودکی، ابتدایی، متوسطه، استعداد‌های درخشان و یا آموزش‌های خاص تخصص دارند.

این ۲۰ اصل آموزشی در پنج زمینه عملکرد روانشناختی با نام‌های شناخت و یادگیری، انگیزه ابعاد اجتماعی و عاطفی، زمینه و یادگیری و ارزیابی سازماندهی می‌شوند و هر یک از اصول فردی ذکر شده در این اصول شامل توضیح مفهوم، ارتباط آن با دستورالعمل، نکات خاص برای معلمان است که با لیست جامعی از منابع مربوطه در ارتباط است .

شناخت و یادگیری: دانش آموزان چگونه فکر می‌کنند و یاد می‌گیرند؟
تحقیقات زیادی از روانشناسی شناختی و تربیتی نشان داده است که چگونه می‌توان تفکر و یادگیری را در کلاس بهبود داد. هشت اصل اول برخی از مهم‌ترین یافته‌ها در مورد شیوه‌های معلم که بر رشد دانش‌آموز تأثیر می‌گذارد را نشان می دهد.

 

ذهنیت رشد

باور‌ها یا ادراک دانش‌آموزان در مورد هوش و توانایی، بر عملکرد شناختی و یادگیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
تحقیقات نشان می‌دهد یادگیرندگانی که این ذهنیت را دارند که هوش قابل انعطاف است و موفقیت مربوط به سطح تلاش است، تمرکز خود را بیشتر بر روی اهداف می گذارند و باوجود ناکامی‌ها ادامه می دهند.

یک راه عالی برای شروع سال در کلاس روانشناسی، مباحثه درمورد رشد در مقابل ذهنیت‌های ثابت است، زیرا این موضوع به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بفهمند که چگونه باورهایشان در مورد هوش می‌تواند در موفقیت تحصیلی آن ها تأثیر بگذارد.
یک سخنرانی TED توسط آنجلا لی داکورت در مورد چگونگی بررسی یادگیری دانش‌آموزان در زمینه انگیزه نشان می‌دهد که چگونه ویژگی شخصیتی که با موفقیت در ارتباط است، می‌تواند از طریق آموزش ذهنیت رشد ایجاد شود.

علاوه بر ایده‌های خاص و فراوان در ۲۰ اصل برتر در مورد چگونگی اینکه مربیان می‌توانند دانش‌آموزان را به ایجاد یک ذهنیت رشد ترغیب کنند، یک ماژول آنلاین APA در مورد ستایش نیز وجود دارد که نمونه‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد از اینکه چگونه مربیان می‌توانند به بهترین شکل با دانشجویان ارتباط برقرار کرده تا رشد را تقویت کنند.

 

دانش قبلی

آنچه دانش‌آموزان از قبل می‌دانند بر یادگیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
تحقیقات نشان می‌دهد دانش قبلی، هم بر رشد مفهومی و هم بر تغییر مفهومی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. دانش آموزان با رشد مفهومی به دانش موجود خود می‌افزایند و با تغییر مفهومی، دانش سوء برداشت‌ها یا اشتباهات موجود در دانش موجود را اصلاح می‌کنند که در این میان، تسهیل رشد یا تغییر مفهومی مستلزم بدست آوردن سطح پایه دانش‌آموزان قبل از شروع هر واحد از طریق ارزیابی تکوینی است.

یک راه برای ارزیابی دانش قبلی شامل شروع واحد با یک لیست کوتاه از پنج تا ده جمله درست یا غلط و بحث کلاس در مورد نتایج است که این نتایج می‌توانند در انتخاب تکالیف و فعالیت‌های مناسب برای تسهیل رشد یا تغییر مفهومی کمک کننده باشند و همچنین، دانش قبلی می‌تواند برای کمک به دانش‌آموزان در ترکیب دانش پیش‌زمینه و ایجاد ارتباط بین واحد‌ها در طول دوره استفاده شود.

 

محدودیت‌های نظریه‌های مرحله‌ای

تحقیقات نشان می‌دهد که رشد شناختی و یادگیری، توسط مراحل کلی رشد محدود نمی‌شوند.
برای مربیانی که تئوری مرحله شناختی پیاژه را آموزش می‌دهند مهم است که به محدودیت‌های این روش نیز مراجعه کنند.
برنامه‌های درسی روانشناسی باید اهمیت نظریه Lev Vygotsky در مورد منطقه رشد مبدایی و نقش حیاتی به منظور تعاملات با افرادی که توانایی بیشتری در یادگیری و رشد دارند را برجسته کنند.

مربیان می‌توانند با طراحی دستورالعمل‌هایی که از داربست، تمایز و گروه‌بندی توانایی‌های مختلط استفاده می‌کنند برای تسهیل یادگیری استفاده کنند و همچنین بسیار مهم است که دانش آموزان پیشرفته، این فرصت را داشته باشند تا با دیگران کار کنند که این کار باعث می شود آن‌ها، دانشجویان دیگر یا مربی خود را به چالش بکشند.

 

زمینه تسهیل

یادگیری مبتنی بر زمینه است. بنابراین، تعمیم یادگیری به زمینه‌های جدید خود به خودی انجام نمی شود، بلکه باید تسهیل شود.
رشد و یادگیری عمیق دانش‌آموزان زمانی توسعه می‌یابد که مدرسان به دانش‌آموزان کمک ‌کنند تا یادگیری را از یک زمینه به زمینه دیگر منتقل کنند. اگر مربیان وقت خود را برای تمرکز بر یادگیری عمیق‌تر بگذارند، دانش‌آموزان هم بهتر می‌توانند یادگیری را به زمینه‌های جدید تعمیم دهند.

یکی از روش‌های توسعه این مهارت این است که دانش‌آموزان از درک واحد و خاص خود برای طرح کردن راه حل‌های بالقوه برای مشکلات دنیای واقعی استفاده کنند و معلمان روانشناسی APA نیز در مدارس متوسطه (TOPSS) مثالی عالی از این نوع تکالیف را با واحد مسئله محور در مورد چاقی کودکان ارائه می‌دهند.
این مطلب ادامه دارد…

منبع: قلم چی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.