بیوگرافی

  • تولد: 11 جولای 1943 در اسكرانتون، پنسیلوانیا (77 ساله)
  • ملیت: آمریکایی
  • محل تحصیل: دانشگاه هاروارد
  • علت شهرت: تئوری هوش های چندگانه
  • همسر: الن وینر
  • حرفه علمی: روانشناسی و آموزش
  • محل کار: دانشگاه هاروارد
  • افراد تاثیر گذار بر گاردنر: ژان پیاژه، جروم برونر، نلسون گودمن

 

هوارد گاردنر یک روانشناس آمریکایی است که بیشتر در حوزه رشد و آموزش کار کرده است. او نظریه هوش چندگانه را مطرح نمود و به همین دلیل بسیار معروف شد. با ما همراه شوید تا به شرح زندگی او بپردازیم.

زندگینامه گاردنر

هوارد ارل گاردنر در 11 ژوئیه 1943 در اسكرانتون، پنسیلوانیا بدنیا آمد. او خود را به عنوان “كودكی با مطالعه كه از نواختن پیانو لذت زیادی را به دست آورد” توصیف كرد. تحصیلات در خانه گاردنر از اهمیت بالایی برخوردار بود. در حالی که والدین او امیدوار بودند که وی در آکادمی فیلیپس آندور در ماساچوست شرکت کند، گاردنر تصمیم گرفت که در مدرسه نزدیک به زادگاهش در پنسیلوانیا، حوزه علمیه وایومینگ تحصیل کند. گاردنر تمایل به یادگیری داشت و در مدرسه بسیار عالی بود. وی در سال 1965 با مدرک لیسانس در روابط اجتماعی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و زیر نظر اریک اریکسون مشهور تحصیل کرد.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دانشکده اقتصاد لندن، در حالی که با روانشناسان راجر براون و جروم برونر و فیلسوف نلسون گودمن کار می کرد، مدرک دکترای خود را در روانشناسی رشد در سال 1971 در دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در حالی که او در ابتدا قصد تحصیل در رشته حقوق را داشت، با الهام از آثار ژان پیاژه، روانشناسی رشد را مطالعه کرد. گاردنر برای دوره پسا دکترا در کنار نورمن گشویند در بیمارستان مدیریت جانبازان بوستون کار کرد و کار خود را برای 20 سال دیگر در آنجا ادامه داد. او سرانجام یک روانشناس رشد آمریکایی و استاد تحقیقات شناختی در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد شد.

گاردنر بیش از صدها مقاله پژوهشی و سی کتاب نوشته است که به بیش از سی زبان ترجمه شده است. وی بیشتر به خاطر نظریه هوش های چندگانه مشهور است، همانطور که در کتاب 1983 چارچوب ذهن توضیحاتش آمده است و او به دلیل توسعه این نظریه جایزه Prince of Asturias 2011 را در علوم اجتماعی دریافت کرد. همچنین گاردنر در سال 2019 از تدریس بازنشسته شد. وی همچنین در حال حاضر عضو هیئت مشاوره ملی اتحاد مربیگری مثبت است.

جوایز و افتخارات گاردنر

 1981، جایزه MacArthur

 1987، جایزه کتاب ویلیام جیمز، انجمن روانشناسی آمریکا

 1999، جایزه دانشگاه لوئیزویل گراومیر در آموزش و پرورش

 1999، جایزه golden plate  از آکادمی موفقیت آمریکا

 2000، جایزه بنیاد یادبود جان اس. گوگنهایم

 چهار سال بعد به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه طبیعی چین شرقی در شانگهای لقب گرفت. در سال های 2005 و 2008 وی توسط مجلات Foreign Policy و Prospect به عنوان یکی از 100 روشنفکر برتر با نفوذ عمومی در جهان انتخاب شد.

 2011، جایزه شاهزاده آستوریاس در علوم اجتماعی

 2015، جایزه بین المللی براک در زمینه آموزش

 همچنین 31 مدرک افتخاری از کالج ها و دانشگاه های جهان، از جمله موسسات بلغارستان، کانادا، شیلی، یونان، هنگ کنگ، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، کره جنوبی و اسپانیا دریافت کرده است.

آثار منتشر شده گاردنر

 قاب های ذهن: تئوری هوش های چندگانه (1983)

 ذهن تربیت نشده: کودکان چگونه فکر می کنند و مدارس چگونه باید آموزش دهند. (1991)

 خلاقیت ذهن: آناتومی خلاقیت که در زندگی فروید، انیشتین، پیکاسو، استراوینسکی، الیوت، گراهام و گاندی دیده شده است. (1994)

 هوش های چندگانه: تئوری در عمل (1993)

 و بیش از صدها هزار مقاله تحقیق که به سی زبان دنیا نیز ترجمه شده اند.

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.