بازی های ریاضی ساختار و فرآیندی را برای کودکان فراهم می کند تا در حل مسئله به منظور رسیدن به یک هدف خاص شرکت کنند. رسیدن به این هدف ممکن است چالش برانگیز باشد، اما این چالش چیزی است که بازی را سرگرم کننده می کند. در یک بازی، کودکان می توانند به تنهایی یا با یک گروه بازی کنند، می توانند در مورد حرکاتی که انجام می دهند تصمیم بگیرند و می توانند بارها و بارها بازی کنند و استراتژی های مختلف را امتحان کنند.
علاوه بر فراگیری ریاضی پایه که در حین بازی انجام میشود، کودکان به عنوان حلکننده مشکلات اعتماد به نفس خود را افزایش میدهند و مهارتهای مهم اجتماعی-عاطفی را تمرین میکنند.
پایداری و حل مسئله بازیها وسیلهای ایدهآل برای کودکان است، زیرا آنها استراتژیهای جدید را امتحان میکنند و با مشکلات مواجه میشوند. آنها میتوانند ببینند چه چیزی و چرا کار میکند، و دوباره بدون فشار برای جواب «درست» تلاش کنند.
رشد اجتماعی عاطفی بازی با همکلاسی ها مهارت های اجتماعی و عاطفی مانند صبور بودن، نوبت گرفتن و حل مشکلات را به صورت مشترک تقویت می کند. بازی هایی با عنصر رقابت نیز به کودکان این فرصت را می دهد که برد و باخت را با مهربانی و با احترام تمرین کنند.
مشاهدات معلمان، از آنجایی که کودکان درگیر بازی هستند، معلمان پیش دبستانی فرصت زیادی برای مشاهده تفکر، استدلال، و مهارت های ریاضی کودکان در محل کار دارند. به عنوان مثال، هنگامی که کودک یک قطعه بازی را در یک مسیر اعداد در یک بازی رومیزی حرکت میدهد، معلم میتواند مشاهده کند که آیا کودک میتواند دنباله اعداد را دقیق بخواند و مطابقت یک به یک را حفظ کند.
تکرار و تمرین، بازیها باعث تکرار و تمرین می شود، زیرا آنها از انجام بازیها بارها و بارها لذت میبرند.
در زیر به معرفی چند نمونه از این بازیها میپردازیم:
بازی با انگشتان
بازیهای ساده با انگشتان روی مهارتهای کلیدی از جمله شمارش، ترکیب و جدا کردن ستها تمرکز میکنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از انگشتان دست نقش مهمی در یادگیری و درک محاسبات بازی می کند .همچنین می توانید بازی های انگشتی را در هر زمان انجام دهید – زیرا انگشتان شما همیشه با شما هستند!
این بازی انگشت ساده را امتحان کنید. دست های خود را پشت خود پنهان کنید، سپس دست های خود را در حالی که چند انگشت هر دست را بالا نگه داشته اید نشان دهید. به عنوان مثال، سه انگشت را در دست راست و دو انگشت را در دست چپ خود نشان دهید. سپس بچه ها فریاد می زنند که چند انگشتتان را بالا نگه داشته اید.
برای اینکه بازی کمی چالش برانگیزتر شود، از کودکان بخواهید که از هر دو دست خود استفاده کنند و پنج را به روشی متفاوت نشان دهند. وقتی بچه ها بزرگتر می شوند و تمرین بیشتری دارند، حتی می توانید از آنها بپرسید که چند انگشت خود را بالا می کشید.
بازی با کارت نقطه
کارتهای نقطهای گزینههای بازی فراوانی را در اختیار کودکان خردسال قرار میدهند تا شمارش را تمرین کنند. کودکان از کارتهایی استفاده میکنند که دارای نقطههای یک تا ده سیاه هستند که در پیکربندیهای مختلف چیده شدهاند – خطی (خط مستقیم)، مستطیلی، الگوی تاس، دایرهای و پراکنده. نقطهها در پیکربندیهای مختلفی مرتب شدهاند، زیرا تنوع به کودکان کمک میکند تا تصاویر ذهنی زیادی از کمیتها ایجاد کنند. کودکان نیاز به تمرین با اشیا در بسیاری از ترتیبات مختلف دارند. به ویژه، شمارش ترتیبات دایره ای و پراکنده یک به یک دشوارتر است.
کودکان همچنین میتوانند با این کارتها به روشهای مختلفی بازی کنند: پوشاندن نقطهها، کپی کردن الگوها، تطبیق کارتها، یافتن یک کارت خاص، و کشف یک کارت بیشتر یا کمتر.
پریدن روی خانه های لیلی
این بازی به کودکان کمک می کند تا یک خط اعداد ذهنی را توسعه دهند و بفهمند که اعداد کامل به طور مساوی در امتداد یک خط اعداد قرار گرفته اند. هرچه کودکان خط اعداد ذهنی بیشتری ایجاد کنند، برای تکالیف ریاضی که در مهدکودک در انتظارشان است، آمادگی بیشتری دارند.
همینطور که می بینید بازیهای ریاضی بسیاری وجود دارد که به کمک آنها می توانید علاوه برای یادگیری لحظات مفرحی را برای کودک خود رقم بزنید. در اطراف خود بگردید و بازی مورد علاقه کودکتان را بیابید.