همونطور که در مقاله قبل «شما والدین عزیز چه میزان از نقش بازی در رشد فکری کودکان آگاه هستید» گفته شد بازی نقش بسیار مهمی در رشد بچه ها داره. امروز میخوایم چند نمونه از بازی هایی که باعث تقویت هوش ریاضی بچه ها میشه رو بهتون یاد بدیم . پس با ما همراه باشید.

بازی اول: جور شین!

تعداد بازیکنان: کل دانش‌آموزان کلاس

یادگیری مفهوم: شناخت اعداد

وسایل مورد نیاز: بدون وسیله

شرح بازی: دانش‌آموزان به صورت تصادفی به طور مجزا و جدا از هم در حیاط پخش می‌شدند. با فرمان من و اعلام یک عدد، دانش‌آموزان باید با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، آن عدد را می‌ساختند؛ مثلاً با اعلام عدد ۲، دانش‌آموزان باید ۲ تا ۲ تا کنار هم قرار می‌گرفتند. به همین ترتیب، اعداد دیگر را نیز می‌ساختند. دانش‌آموزی که اشتباه می‌کرد، یک امتیاز منفی می‌گرفت و دانش‌آموزی که ۳ امتیاز منفی پشت سر هم می‌گرفت، باید از بازی کنار می‌رفت.

بازی دوم: حواسا به سوت!

تعداد بازیکنان: کل دانش‌آموزان کلاس

یادگیری مفهوم: شناخت اعداد

وسایل مورد نیاز: یک سوت ورزشی

شرحبازی: مانند بازی قبل، دانش‌آموزان می‌بایست به صورت تصادفی و به طور مجزا و جدا از هم در حیاط پخش می‌شدند. اما این بار، با شنیدن صدای سوت من و دفعات به صدا درآمدن آن، باید با در کنار هم قرار گرفتن، آن عدد را می‌ساختند. مثلاً اگر من ۳ بار پشت هم سوت را به صدا درمی‌آوردم، دانش‌آموزان باید عدد ۳ را می‌ساختند و ۳ تا ۳ تا کنار هم قرار می‌گرفتند. در این بازی نیز دانش‌آموزی که از قافله دور می‌ماند، یک امتیاز منفی می‌گرفت و دانش‌آموزی که ۳ امتیاز منفی پشت سر هم می‌گرفت، باید از بازی کنار می‌رفت.

بازی سوم: کلاه قرمزی

تعداد بازیکنان: ۲۸ نفر در دسته‌های ۷ تایی

یادگیری مفهوم: جهت

وسایل مورد نیاز: توپ کوچک (ترجیحاً قرمز)

شرح بازی: بچه‌ها باید در دسته‌های ۷ تایی (یا بیشتر، بنابر جمعیت دانش‌آموزان) به شکل یک به علاوه (+) روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند. یک نفر به عنوان سرگروه در ردیف اول ستون قرار می‌گرفت و توپ را بالای سرش نگه می‌داشت. با فرمان من و اعلام اینکه توپ‌ها از چه سمتی باید جابه‌جا شوند، سرگروه‌ها باید از سمت اعلام شده توپ را به ته صف می‌رساندند. مثلاً اگر من اعلام می‌کردم «به راست راست»، سرگروه‌ها باید توپ را با دست راست و از پهلوی راست به نفر پشتی انتقال می‌دادند. نفر پشتی نیز همین کار را با نفر بعدی و تا آخر… پس از یک یا دو دور از بازی، سرگروه را تغییر می‌دادم.

نکته: در اینجا ترجیحاً سرگروه از بین افراد که در تشخیص جهات مشکل دارند انتخاب کنیم. برای سخت‌تر شدن بازی، پس از طی چند دور به دانش‌آموزان می‌گفتم پس از آنکه توپ به آخرین نفر رسید، او باید از سمت جهت اعلام شده بدود و دوباره به سر جایش برگردد. پس در صورت اعلام جهت «به راست راست»، ابتدا نفر اول توپ را از سمت راست دست به دست می‌کرد و به نفر پشتی می‌رساند تا به آخرین نفر برسد. پس از آن، نفر آخر از سمت راست خود می‌دوید و پس از طی یک دور از پشت تمام بازیکنان به سر جایش برمی‌گشت. برنده هم کسی بود که بتواند زودتر به جایش برگردد. گروه برنده یک امتیاز مثبت می‌گرفت.

نکته: در مرحله ۲ افرادی که در تشخیص جهات ضعیف بودند، باید آخرین نفر باشند. برای اینکه همه دانش‌آموزان در بازی دخیل باشند، خوب است هر چند دور یک بار جای نفرات اول و آخر عوض شود.

بازی چهارم: آدم آهنی

تعداد بازیکنان: کل دانش‌آموزان کلاس

یادگیری مفهوم: آشنایی با اشکال

وسایل مورد نیاز: بدون وسیله

شرح بازی: دانش‌آموزان به صورت تصادفی به طور مجزا و جدا از هم در حیاط پخش می‌شدند. با فرمان من و اعلام یک شکل، آن‌ها باید با در کنار هم قرار گرفتن، آن شکل را می‌ساختند؛ مثلاً اگر من اعلام می‌کردم بچه‌ها شکل دایره، دانش‌آموزان باید چند تا چند تا کنار هم قرار می‌گرفتند و آن شکل را به بهترین شکل می‌ساختند. دانش‌آموزان یاد گرفتند که مثلاً برای ساختن مربع به ۴ گوش نیاز دارند که هر کدام از گوش‌ها را خودشان و ضلع‌ها را دستانشان تشکیل می‌دهد. به همین ترتیب، مثلث احتیاج به ۳ گوش، ۳ نفر و… گروهی که نمی‌توانست شکل مورد نظر را بسازد، یک امتیاز منفی می‌گرفت و گروهی که ۳ امتیاز منفی پشت سر هم می‌گرفت، باید از بازی کنار می‌رفت.

بازی پنجم: شکلک رو زمین (مسابقه‌ای و با صدای سوت)

تعداد بازیکنان: کل دانش‌آموزان کلاس در دسته‌های مساوی

یادگیری مفهوم: آشنایی با اشکال هندسی

وسایل مورد نیاز: حلقه و طناب

شرح بازی: در این بازی دانش‌آموزان در دسته‌های مساوی قرار می‌گرفتند و یک نفر نیز سرگروه می‌شد. با فرمان مربی و اعلام یک شکل، آن‌ها باید با کنار هم قرار دادن وسیله‌هایی که در اختیار داشتند شکل مورد نظر را می‌ساختند. گروهی که زودتر از سایر گروه‌ها شکل مورد نظر را می‌ساخت، یک امتیاز مثبت می‌گرفت و همچنین اجازه داشت شکل بعدی را اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست